miercuri, 18 noiembrie 2015

Bursa Constructiilor: Alexandros Ignatiadis, CEO Octagon- Avem lucrari contractate in valoare de 27 mil. euro

Octagon Contracting & Engineering va incheia anul acesta cu o cifra de afaceri de 30 milioane de euro, in creştere cu 130% fata de 2014, dupa cum a estimat Alexandros Ignatiadis, CEO Octagon, intr-un interviu pentru Bursa Constructiilor

Bursa Constructiilor: Cu ce cifra de afaceri si ce profit estimati ca va incheia Octagon anul 2015?

Alexandros Ignatiadis: Pentru finalul anului 2015 estimam o cifra de afaceri de 30 mil. Euro, cu 130% mai mare comparativ cu anul 2014.

Bursa Constructiilor: Care este valoarea totala a lucrarilor contractate in acest an?

Alexandros Ignatiadis: Valoarea totala a lucrarilor contractate pana in luna octombrie 2015 este 27 mil. euro.

Bursa Constructiilor: Care sunt cele mai mari lucrari pe care le aveti in derulare? Va rog precizati valoarea lor.

Alexandros Ignatiadis: Cele mai mari proiecte pe care le avem in derulare sunt: complexele de birouri Hermes Business Campus si Orhideea Towers. Octagon este antreprenor general pentru corpurile C si A ale proiectului de birouri Hermes Business Campus. Corpul A este ultimul construit in cadrul acestui complex, dezvoltat de Atenor Group. Proiectul este in stadiul de executie a lucrarilor de structura. Cladirea va avea o suprafata construita de aproximativ 40.000 mp- cea mai mare dintre cele trei corpuri- 4 subsoluri si 8 etaje. In iarna vom livra a doua cladire din complexul de birouri, corpul C, unde executam lucrari de arhitectura, instalatii si HVAC. Luna aceasta am inceput lucrarile de fundatii speciale si incinta pentru cele doua cladiri de birouri incluse in complexul Orhideea Towers, situat pe Str. Orhideelor Nr. 6 in Bucuresti. Cele doua turnuri vor avea 13 si 17 etaje si o suprafata totala de 37.000 mp. Dezvoltatorul proiectului este fondul austriac de investitii CA Immo.

Hermes Business Campus, corp C- Blvd. Dimitrie Pompeiu, Bucuresti
Bursa Constructiilor: Cum apreciati evolutia pietei constructiilor in acest an si ce prognoze aveti in acest sens pe termen mediu si lung?

Alexandros Ignatiadis: Trei segmente ale pietei constructiilor au fost marcate de crestere anul acesta: rezidential, birouri si logistica. Piata birourilor, care s-a dezvoltat puternic in ultimii ani a continuat sa creasca si anul acesta. Majoritatea proiectelor la care am lucrat in 2015, dar si in anii precedenti, sunt proiecte de birouri. Piata rezidentiala, al carei ritm de crestere a fost mai lent dupa criza financiara este acum impulsionata de dezvoltarea pietei de birouri, dar si de reducerea cotei TVA-ului la 5% pentru locuintele noi a caror valoare nu depaseste 450.000 de lei (aproximativ 100.000 de euro) conform Noului Cod Fiscal care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016. Vom observa investitii mai mari pe aceasta piata din partea investitorilor care vor raspunde cererii de locuinte in crestere.

Bursa Constructiilor: Exista opinii ca piata noastra imobiliara risca sa se confrunte cu o noua bula speculativa, desi preturile nu au o rata de crestere atat de mare ca in perioada 2006-2008. Cum comentati?

Alexandros Ignatiadis: La ora actuala, nu se intrunesc conditiile necesare pentru crearea unei noi bule imobiliare, din urmatoarele motive: preturile terenurilor sunt stabile, rata fondurilor proprii este mult mai buna fata de perioada 2006 – 2008 si toti jucatorii din piata sunt mult mai maturi si precauti, incepand cu bancile si institutiile financiare si terminand cu dezvoltatorii, agentii imobiliari si consultantii.

Orhideea Towers- Str. Orhideelor, Bucuresti
Bursa Constructiilor: Din ce sector al pietei noastre imobiliare vin cele mai multe comenzi pentru constructori?

Alexandros Ignatiadis: Asa cum am mentionat anterior, birourile, rezidentialul si logistica sunt segmentele care genereaza cele mai multe proiecte in aceasta perioada si implicit cele mai multe comenzi pentru constructori. In 2015, pentru Octagon, comenzile si contractele mari au venit preponderent din sectorul de birouri si cel rezidential.

Bursa Constructiilor: Cum au evoluat, din perspectiva dumneavoastra, lucrarile publice de infrastructura in 2015 fata de 2014?

Alexandros Ignatiadis: Lipsa de investitii in sectorul public nu a influentat pozitiv lucrarile de infrastructura in 2015. Din pacate, din cauza ciclului electoral prevazut pentru 2016, nu ne asteptam la o imbunatatire a evolutiei acestui segment nici in viitorul apropiat.

Bursa Constructiilor: Care sunt principalele probleme cu care va confruntati pe piata noastra?

Alexandros Ignatiadis: Octagon se confrunta cu aceleasi probleme cu care se confrunta toti constructorii intr-o piata in care competitivitate este foarte mare, resursele sunt limitate, iar situatia economica este dependenta de evolutia finaciara globala. In fiecare an am reusit insa sa depasim obstacolele si sa ne mentim focusul in directia cresterii protitabilitatii companiei si consolidarii cotei de piata pe care o detinem. Ne-am concentrat, de asemenea, toate eforturile spre imbunatatirea constanta a serviciilor oferite si depasirea asteptarilor clientilor nostri.

Bursa Constructiilor: Cum au evoluat, in acest an, afacerile companiei in Irak? Mai sunt oportunitati de afaceri acolo pentru constructorii autohtoni?

Alexandros Ignatiadis: Situatia politica din zona a condus la o diminuare in ultimele 6 luni a activitatii noastre din Iraq, insa acum ne pregatim sa incepem un nou proiect pentru Agentia Nationala a Apelor din Baghdad. Octagon va realiza constructia fundatiilor speciale pentru o statie de tratare a apei – Unified Water Project of Al-Tarmiya & Al-Taji. Sa nu uitam ca Irak-ul este o tara in reconstructie, situatie care genereaza oportunitati de dezvoltare pentru investitorii din toate industriile. Cei care isi propun sa se extinda in Irak trebuie sa se inarmeze insa cu rabdare si perseverenta pentru ca lucrurile se intampla intr-un ritm mai lent decat in alte tari. Noi suntem acolo din 2011, am avut proiecte inca de la inceput, au fost si perioade dificile, dar nu am renuntat si rezultatul este faptul ca incepem un nou proiect anul acesta.

Bursa Constructiilor: Ce lucrari mari aveti acum in derulare in Turcia, Grecia si Bulgaria?

Alexandros Ignatiadis: In cei 10 ani de activitate am avut proiecte in toate cele trei tari, printre aceste numarandu-se centrala cu caz natural din Samsun (Turcia) si cladirea de birouri City Tower din Sofia (Bulgaria), dar in acest moment ne concentram toate resursele si eforturile pe proiectele din Romania si din Irak. Volumul de munca din Romania este destul de mare si ne solicita toata atentia in acest moment.

Bursa Constructiilor: Care sunt planurile de dezvoltare ale Octagon in tara noastra, pe termen mediu si lung?

Alexandros Ignatiadis: Pentru Octagon anul 2015 este foarte important. Implinim 10 ani, ne-am extins echipa la 204 angajati, avem o cifra de afarceri cu o crestere semnificativa si muncim foarte mult pentru ca avem in derulare un numar mare proiecte. Planurile de dezvotare pentru urmatorii ani sunt prudente. Ne dorim sa crestem nu doar de dragul cresterii ci sa crestem si profitabilitatea companiei, sa consolidam cota de piata pe care o detinem si sa continuam sa depasim asteptarile clientilor nostri prin imbunatatirea constanta a serviciilor oferite.

Bursa Constructiilor: Mai achizitionati vreo companie de constructii in perioada urmatoare?

Alexandros Ignatiadis: Nu avem planuri de achizitii in perioada imediat urmatoare.

vineri, 13 noiembrie 2015

Cum a evoluat piața birourilor în H1 2015

Segmentul birourilor a fost “vedeta” pieței imobiliare din București în prima jumătate a anului 2015. Studiile realizate de consultanții imobiliari DTZ Echinox și Colliers indică un volum record al tranzacțiilor comparativ cu anii precedenți, o îmbunătățire notabilă a calității clădirilor construite și o creștere sănătoasă a pieței. Anul acesta, compania de construcții OCTAGON CONTRACTING & ENGINEERING a fost implicată în execuția a cinci proiecte de birouri localizate în București: Hermes Business Campus (corp C și corp A), Orhideea Towers, Timpuri Noi Office Building și Nusco Tower.

Green Court Bucharest- Str. Gara Herastrau, Bucuresti
Stocul

Anul 2014 s-a încheiat cu un stoc de birouri de 1.775.000 mp, cu 7% în crestere comparativ cu 2013, potrivit Colliers. Aproximativ 120.000 mp de spații de birouri închiriabile au fost livrate anul trecut, majoritatea acestor spatii fiind localizate în apropiere stațiilor de metrou.  Mai mult decât in anii precedenți clienții și-au manifestat preferința pentru spații largi, flexibile, eficiente energetic, cu acces facil la mijloacele de transport în comun.

Green Court Bucharest (corp B), situat pe Str. Gara Herăstrau și Hermes Business Campus (corp B) localizat pe Blvd. Dimitrie Pompeiu sunt două dintre proiectele de birouri livrate anul trecut, ambele executate de OCTAGON.

În prima jumătate a lui 2015 stocul de spații moderne de birouri din Bucuresti a crescut cu 2,5%. La sfarsitul lunii iunie stocul de birouri clasa A și clasa B a depășit 2.210.000 mp, potrivit DTZ Echinox

Cererea

Suprafața totală de spații de birouri închiriate în prima jumătate a acestui an în București a fost de 135.000 mp, similara cu cea din 2014. Aproximativ 44% din cerere a fost reprezentată de relocări, iar 56% au fost companii care au închiriat pentru prima oară un sediu. În ansamblu cererea (relocări din spații de birouri vechi, extinderi și operatiuni noi) a înregistrat o creștere de aproximativ 35% comparativ cu 2014.

Activitatea de pre-închiriere a crescut cu 50% comparativ cu prima jumatate a lui 2014. Aproximativ 59.000 mp au fost pre-închiriati în primele șase luni ale lui 2015, reprezentând 52% din suprafața totală inchiriată.
Olympia Tower- Blvd. Decebal, Bucuresti

Majoritatea spațiilor închiriate sunt localizate în centrul Bucureștiului- 52%, urmat de Pipera- 27% și zona de Vest- 7%.

Companiile specializate în tehnologie & telecomunicații (T&T) au fost cele mai active la capitolul spații de birouri inchiriate, urmate de companiile de servicii profesionale și de firmele de retail. În 2014, din cei 80.000 mp de birouri pre- închiriati în Bucuresti, 69% au reprezentat tranzacții încheiate cu primii trei operatori telecom- Orange, Vodafone si Telekom.

Spații disponibile

La finalul lunii iunie, în Bucuresti, existau 300.000 mp de birouri moderne disponibile, cele mai mari suprafețe fiind localizate în Pipera Nord (26%) și în Nord-ul capitalei (17%).

Cele mai puține spatți disponibile se află în zona CBD (Victoriei- Aviatorilor)– 5%, Vest – 5% și Centru- Nord – 9%. Zona Barbu Văcărescu – Floreasca, cu un stoc de birouri de 295.000 mp avea la finalul lunii iunie o rata de spații disponibile de 8.5%.

Sky Tower- Calea Floreasca, Bucuresti
Chiriile
Chiriile s-au menținut în prima jumătate a anului 2015 la același nivel cu cele din 2014, arată studiile DTZ Echinox și Colliers. În zona CBD spațiile de birouri clasa A au înregistrat chirii între 15 și 18.5 euro/ mp. În zona Centru- Nord chiriile s-au situat intre 15- 17 euro/ mp, în timp ce în zonele de periferie valoarea chiriilor pentru spațiile de birouri clasa A s-a încadrat între 8 și 11 euro/ mp.

Perspectiva

În prezent, în Bucuresti se află în construcție încă 100.000 mp de birouri, cu termen de livrare la finalul anului. Aproximativ 50% din această suprafață este concentrată într-un singur proiect: Bucharest One. Și compania OCTAGON va livra o clădire de birouri anul acesta: corpul C din cadrul complexului Hermes Business Campus, cu o suprafață de 37.000 mp, 8 etaje și 4 subsoluri. Compania a executat lucrări geotehnice: pereți mulați D800, piloți forati D1.000, piloți forați D1.500, radier și grindă de coronament, lucrări de suprastructură și este în etapa de execuție a lucrărilor de arhitectura, instalații și HVAC.
Hermes Business Campus- Blvd. Dimitrie Pompeiu, Bucuresti

În următoarele 18 luni alți 345.000 mp de birouri vor fi livrați în București.  Peste 70% din această suprafată va fi livrată în 2016. În ansamblu, stocul de birouri din 2016 va fi cel mai mare din ultimii cinci ani, potrivit previziunilor analiștilor imobiliari.

Cererea va fi și ea în creștere, având în vedere interesul companiilor de a intra pe piața din Romania sau de a-și extinde operațiunile. Orașele din provincie vor deveni și ele competitive și interesante pentru companii. Creșterea rapida a afacerilor îi va determina pe unii dintre jucătorii importanți să își relocheze o parte dintre departamente în clădiri vecine, întrucât sediile actuale nu vor mai putea face față nevoilor lor. Acest fenomen va genera o nouă creștere a cererii, în special pentru clădiri finalizate, situate în zone centrale.

Nu sunt așteptate creșteri semnificative ale chiriilor în perioada următoare. Cu toate acestea, diferența dintre chiriile din zonele ultracentrale și cele cetrale se va diminua.


vineri, 6 noiembrie 2015

Cele mai noi trenduri în construcții

Eficiența, menținerea costurilor în limita bugetului și livrarea la timp sunt principalii factori luați în considerare în momentul evaluării succesului unui proiect de construcție. Constructorii sunt provocați, astfel, să găsească permanent metode și materiale de construcții care să le permită să răspundă acestor exigențe. Trendurile în construcții din ultimii ani reflectă concentrarea în direcția eficienței energetice, a utilizării materialelor și utilajelor care protejează mediul înconjurător și a flexibilității spațiului.

1. Materialele prefabricate

Materialele prefabricate permit execuția clădirilor într-un mediu mai controlat, comparativ cu șantierele, crescând astfel productivitatea și minimizând riscul. Cheia este modul în care aceste materiale sunt combinate folosind cele mai avansate tehnologii.



2. Construcțiile modulare permanente

Construcțiile modulare permanente sunt soluții utilizate din ce în ce mai des, întrucât reprezintă o alternativă eficientă și rapidă de execuție.Clădirile includ mai multe secțiuni, denumite module, construite în afara șantierului și transportate ulterior la locația proiectului, unde sunt asambale și poziționate pe fundația construită.




3. Focus pe eficiența energetică

Consumul energetic este acum în centrul preocupărilor constructorilor din faza inițială de proiectare, până în momentul vânzării clădirii. Din ce în ce mai multi contractori se vor orienta către construcția clădirilor verzi pentru a reduce costurile și a satisface dorințele clienților preocupați de protecția mediului. Casele pasive, care funcționează cu energie solară și regenerabilă vor fi din ce în ce mai căutate.


4. Companiile de construcții renuntă la "hârtie"

Majoritatea companiilor de construcții detin acum cel putin un software de management care le permite să gestioneze documentele într-un mod mult mai eficient și să economisească resurse financiare importante. Numărul celor care optează pentru aceasta soluție crește vertiginos.

5. Popularitatea aplicațiilor mobile pentru construcții este în creștere

Majoritatea contractorilor utilizează soft-uri pentru pontaj, iar aplicațiile mobile îi pot ajuta să monitorizeze mai ușor activitatea angajaților, întrucât sistemul se activează în momentul în care angajații ajung pe șantier și în momentul în care parasesc șantierul, fără a fi necesară adaugarea manuală a orelor în sistem. Există un numar mare de aplicații mobile care oferă acest serviciu, printre care Red-Trac și Labor Sync, dar acest trend va fi în creștere în anii următori.



6. Boom-ul microapartamentelor

Din ce în ce mai mulți tineri, cu resurse financiare reduse sunt în căutare de spații mici, extrem de flexibile, care să le ofere toate utilitățile și confortul unui apartament de dimensiuni medii. Dezvoltatorii trebuie să își indrepte atenția și către această categorie de cumpărători și să vină cu oferte pe măsura așteptărilor.




7. Siguranța muncitorilor devine o prioritate

Siguranța muncitorilor pe șantiere este deja o preocupare majora pentru companiile de construcții și pentru managerii de proiect, dar tehnologiile noi care evidențiază protecția muncitorilor vor fi în centrul atenției in perioada următoare. Vom vedea echipamente și aparate noi pe piață, precum caștile care detectează monoxidul de carbon. Acestea folosesc sisteme nonivazive pentru monitorizarea oxigenului din sânge pentru a-i alerta pe muncitori atunci când se află în zone cu emisii ridicate de monoxid de carbon.



8. Echipamente de construcții cu emisii redus

Să construiești "verde" înseamnă în primul rând să folosești echipamente cu emisii reduse, care să diminueze amprenta de carbon. Producătorii de utilaje de construcții iau acest trend în serios și incearcă să vină cu soluții prietenoase pentru mediul înconjurător.



vineri, 30 octombrie 2015

Managementul integrarii si metode de selectie a celor mai avantajoase proiecte

Principalul rol al managerului de proiect este sa integreze toate componentele unui proiect intr-un intreg unitar, coerent, care sa permita realizarea proiectului mai rapid, mai ieftin si cu cat mai putine resurse. Echilibrarea tuturor proceselor implicate intr-un proiect: continut, timp, scop, calitate, resurse umane, comunicare, riscuri, achizitii poate fi un proces complicat, iar mangerul de proiect trebuie sa aiba abilitatile necesare pentru a crea acest echilibru.
Lucrari geotehnice la cladirea de birouri Sky Tower- Bucuresti

Dezvoltarea cartei proiectului:
Planificarea detaliata a proiectului are loc abia dupa semnarea cartei proiectului.  Autorul cartei este sponsorul, dar este recomandat ca managerul de proiect sa participe la dezvoltarea sa. In unele cazuri, managerul de proiect este cel care realizeaza carta proiectului, insa aceasta este semnata de sponsor. Carta proiectului autorizeaza formal inceperea proiectului si ii confera managerului autoritatea de a cheltui bani si de a angaja reurse corporatiste pentru realizarea proiectului.


Continutul cartei proiectului este diferit, in functie de dimensiunea fiecarui proiect. Exista insa o structura comuna pe care fiecare proiect trebuie sa o respecte.

·         Numele proiectului si descrierea
·         Numele managerului de proiect desemnat si nivelul de autoritate
·         Motivele pentru care este realizat proiectul
·         Resursele atribuite in avans
·         Beneficiarii
·         Cerintele beneficiarilor
·         Descrierea produsului/ livrabilelor
·         Presupunerile
·         Constrangerile
·         Obiectivele proiectului
·         Riscurile
·         Sponsorul care autorizeaza proiectul.

Metode de selectie a proiectelor:

·        Valoarea neta prezenta sau Net Present Value (NPV)
NPV este valoarea prezenta a beneficiilor totale minus costuri. Daca NPV este pozitiva, investitia este o alegere buna. Daca o oportunitate de investitie si mai buna apare, aceasta din urma este aleasa.  Sa presupunem ca o organizatie are doua proiecte dintre care trebuie sa aleaga: realizarea proiectului A va dura 3 ani si are un NPV de 45.000 USD; realizarea proiectului B va dura 6 ani si are un NPV de 85.000 USD. Care este cel mai avantajos proiect? Raspunsul este proiectul B, pentru ca are cel mai mare NPV dintre cele doua, chiar daca are o durata de derulare de doua ori mai mare. Durata nu este importanta in alegerea proiectului.

Complex rezidential Alia Apartments- Bucuresti


·         Rata interna de recuperare sau Internal rate of return (IRR)
Cu cat este mai mare IRR, cu atat realizarea proiectului este mai avantajoasa pentru organizatie.  Sa presupunem ca o organizatie are doua proiecte din care trebuie sa aleaga. Proiectul A are un IRR de 21%, iar proiectul B are un IRR de 15%. Proiectul A, cu cel mai mare IRR este cea mai buna optiune in acest caz.

·         Perioada de recuperare a investitiei sau Payback period
Perioada in care o organizatie isi recupereaza investitia in proiect, inainte de a acumula profit se numeste payback period. In majoritatea cazurile proiectele cu durata cea mai scurta de recuperare a investitiei sunt cea mai buna optiune, insa exista si cazuri in care pot fi selectate proiecte cu o durata de recuperare a investitiei mai lunga, dar beneficii mai mari la alte capitol.

Soseaua de centura Brasov


·         Analiza cost- beneficiu sau Cost- benefit analysis
Analiza cost- beneficiu compara costurile estimate ale proiectului cu beneficiile estimate. Un raport befeiciu- cost mai mare de 1, inseamna ca beneficiile proiectului sunt mai mari decat costurile, iar proiectul merita selectat.  Un raport beneficiu- cost mai mic de 1 inseamna ca, in acest caz, costurile proiectului sunt mai mari decat beneficiile si este mai intelept sa evitam realizarea proiectului. In cazul in care raportul cost- beneficiu este egal cu 1, costurile si beneficiile sunt egale.

·         Valoarea economica adaugata sau Economic value added
Analiza valorii economice adaugate ne ajuta sa ne dam seama daca proiectul aduce companiei mai multa valoare decat costurile initiale si daca merita implementat.

Centrala Electrica cu Ciclu Combina 860 MW OMV- Petrom- Brazi, Prahova

·         Cost de oportunitate sau Opportunity cost
Sa presupunem ca o organizatie trebuie sa aleaga din doua proiecte. Proiectul A are un NPV de 45.000 USD, iar proiectul B are un NPV de 85.000 USD. In mod clar vom selecta proiectul B, insa care este costul de oportunitate rezultat din selectarea acestui proiect? Raspunsul este: 45.000 USD.

Constrangerile si presupunerile:

Un proiect poate avea un numar mare de constrangeri, dintre care cele mai importante sunt: bugetul, programul, resursele, timpul, calitatea si continutul.  Presupunerile sunt lucruri care presupunem ca sunt adevarate, dar care se pot dovedi false pe parcursul proiectului. Sponsorul, echipa de proiect si alti beneficiari pot ajuta in identificarea constrangerilor si presupunerilor.  Daca presupunerile se dovedesc false, iar constrangerile se schimba, planul de management poate suferi si el schimbari. Analiza presupunerilor face parte din procesul de management al riscului.

vineri, 23 octombrie 2015

Din culisele managementului de proiect

Cat de bine v-ar iesi ultimul proiect pe care l-ati coordonat daca ati avea o bagheta magica si l-ati putea executa din nou? Aceasta este puterea planificarii si a integrarii cu succes a proceselor implicate in managementul de proiect.

Olympia Tower- Bucuresti
Proiectele de constructie sunt unele dintre cele mai complexe tipuri de proiecte pentru ca implica de cele mai multe ori un numar mare de resurse umane care trebuie gestionate corespunzator, constrangeri financiare care il provoaca pe constructor sa gaseasca solutii dintre cele mai ingenioase si termene de livrare rareori suficient de lungi pentru volumul de lucrari care trebuie executate. Project Management Institute (PMI) a lansat un ghid in care detaliaza etapele, procesele si instrumentele pe care un manager de proiect trebuie sa le urmareasca pentru ca proiectul pe care il coordoneaza sa aiba succes. Am studiat acest ghid, ne-am consultat cu specialistii OCTAGON care coordoneaza proiecte de peste 10 ani, iar in saptamanile urmatoare vom puncta cele mai importante aspecte ale managementului de proiect, in cadrul unor articole care ne-am dori sa fie surse utile de informare pentru toti constructorii.

PLANURILE DE MANAGEMENT:
Planul de management al oricarui proiect, indiferent de industrie sau de continut, include 9 planuri de management: managementul continutului, al timpului, al costurilor, al calitatii, al resurselor umane, al comunicarii, al riscului, al achizitiilor si al beneficiarilor. Aceste planuri sunt realizate de catre echipa de proiect sub coordonarea managerului de proiect si integrate ulterior in planul de management al proiectului.
Green Gate- Bucuresti
PROCESELE MANAGEMENTULUI DE PROIECT        
Orice proiect urmeaza 5 etape, de la debut pana la livrarea produsului final:
·         Initiere
·         Planificare
·         Executie
·         Monitorizare si control
·         Inchidere

In initiere este definit continutul proiectului, resursele financiare sunt angajate, beneficiarii interni si externi ai proiectului sunt identificati si managerul de proiect este selectat. Aceste informatii sunt cuprinse in registrul beneficiarilor si in carta proiectului- documentul care autorizeaza inceperea proiectului si care este semnat de sponsorul proiectului. Scopul principal este armonizarea asteptarilor beneficiarilor cu scopul proiectului.

PLANIFICAREA:
Dupa ce este aprobat, proiectul trece in faza de planificare unde sunt create planurile de management- managementul timpului, managementul costurilor, managementul resurselor umane etc- si documentele necesare pentru derularea proiectului. Este etapa in care obiectivele proiectului sunt definite si rafinate. Informatii noi despre proiect apar pe parcurs si pot solicita planificare suplimentara, un proces denumit elaborare progresiva.
Pasajul subteran de la Piata Presei Libere- Bucuresti

De multe ori managerii de proiect se apuca de lucru inainte de a planifica actiunile corespunzator ceea ce conduce la ineficienta, greseli, conflice si munca suplimentara inutila.  Un alt aspect important este faptul ca timpul petrecut pentru planificare este diferit pentru fiecare proiect in parte. Un proiect cu o prioritate mare, un termen limita strans si care nu admite variatii mari va necesita mai multa planificare fata de un proiect cu o prioritate mica si un program mai flexibil.

Unele proiecte nu pot fi planificate in detaliu de la inceput, pentru ca nu exista suficiente date. Aceste proiecte sunt organizate in faze sau folosesc o abordare de tip ciclu de viata adaptativ, in care doar prima etapa este detaliata, restul etapelor fiind planificate pe masura ce proiectul avanseaza.
Toata lumea- managerul de proiect, echipa, beneficiarii interni si externi- trebuie implicata in planificare. Pentru planificare, pe langa informatiile legate de proiect, managerul de proiect poate folosi si date istorice- informatii din proiectele anterioare ale companiei, politici ale companiei si articole din revistele de specialitate.

EXECUTIA:
In faza de executie echipa realizeaza sarcinile conform proceselor si procedurilor stabilite in faza de planificare. Este faza cea mai lunga si cea mai solicitanta a unui proiect. Managerul de proiect trebuie sa coordononeze oamenii si sa gestioneze resursele, sa armonizeze asteptarile beneficiarilor si sa integreze activitatile in conformitate cu planul de management. In timpul executiei rezultatele pot determina planificari suplimentare, cereri de schimbare din partea beneficiarilor si modificari ale planului de management.
PC Business Center- Bucuresti
MONITORIZAREA SI CONTROLUL:
Pe masura ce proiectul este executat, rezultatele muncii sunt inregistrate in monitorizare & control, procesul care confirma ca proiectul nu se abate de la obiectivele stabilite initial.  Daca se constata variatii fata de plan, impactul acestora asupra proiectului este evaluat pentru a determina cele mai bune optiuni de gestionare a acestui impact.

INCHIDEREA:
 Dupa ce munca a fost executata si evaluata proiectul ajunge in etapa finala: inchiderea.  Este etapa in care executantul obtine acceptanta de la client sau de la sponsor, documenteaza lectiile invatate si arhiveaza toate documentele relevante. Tot in aceasta faza managerul de proiect realizeaza evaluarea membrilor echipei, scrie recomandari si elibereaza resursele umane pentru a merge la un alt proiect. Unele proiecte pot fi terminate premature. Acestea sunt proiecte abandonate, amanate si proiecte aflate intr-o situatie critica.


Multe proiecte nu sunt inchise in mod oficial. Uneori managerul de proiect pleaca la urmatorul proiect fara sa inchida proiectul, alteori munca la proiect pur si simplu inceteaza, iar alteori prioritatea proiectului scade. Ignorarea acestei etape este o greseala foarte mare intrucat munca realizata in timpul acestui proces este extreme de importanta atat pentru executant cat si pentru client.

joi, 22 octombrie 2015

Ziarul Financiar:Octagon- Dezvoltarea pietei de birouri va genera o crestere a cererii pentru locuinte

Compania de constructii Octagon estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 30 de milioane de euro, cu 130% mai mare comparativ cu 2014.

„Cele mai mari cresteri pe piata constructiilor pot fi observate în segmentele rezidenţial, birouri si logistica. Seg­men­tul de birouri ramane foarte dinamic, iar noi am resimtit be­neficiile acestei cresteri, intrucat majoritatea proiectelor con­tractate anul acesta sunt proiecte de birouri“, spune Ignatiadis.

Alexandros Ignatiadis- CEO Octagon

Ziarul Financiar: Care sunt proiectele la care lucrati in prezent si care dintre ele au fost castigate anul acesta?

Alexandros Ignatiadis: In prezent lucram la trei proiecte foarte importante pentru portofoliul nostru in ceea ce priveste valoarea, dimensiunile, complexitatea lucrarilor executate si relatia cu dezvoltatorii. Octagon este antreprenor general pentru corpurile C si A ale proiectului de birouri Hermes Business Campus. Corpul A este ultimul construit in cadrul acestui complex, dezvoltat de Atenor Group. Proiectul este in stadiul de executie a lucrarilor de structura. Cladirea va avea o suprafata construita de aproximativ 40.000 mp- cea mai mare dintre cele trei corpuri- 4 subsoluri si 8 etaje. In iarna vom livra a doua cladire din complexul de birouri, corpul C, unde executam lucrari de arhitectura, instalatii si HVAC. Luna aceasta am inceput lucrarile de fundatii speciale si incinta pentru cele doua cladiri de birouri incluse in complexul Orhideea Towers, situat pe Str. Orhideelor Nr. 6 in Bucuresti. Cele doua turnuri vor avea 13 si 17 etaje si o suprafata totala de 37.000 mp. Dezvoltatorul proiectului este fondul austriac de investitii CA Immo.

Ziarul Financiar:Ce cifra de afaceri estimati pentru anul acesta si de ce mizati pe o crestere/scadere/stagnare?

Alexandros Ignatiadis: Anul acesta estimam o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro, in crestere fata de cifra de afaceri inregistrata la finalul lui 2014: 12,7 mil. euro. Pentru noi anul 2015 a fost un an foarte bun in ceea ce priveste numarul si valoarea proiectelor contractate, iar cresterea va fi generata de acesti factori.

Ziarul Financiar: Care sunt sectoarele din domeniul constructiilor care merg cel mai bine in prezent (birouri, rezidential, retail, infrastructura)?

Alexandros Ignatiadis- CEO Octagon
Alexandros Ignatiadis: Cele mai mari cresteri pe piata constructiilor pot fi observate in segmentele rezidential, birouri si logistica. Segmentul de birouri ramane foarte dinamic, iar noi am resimtit beneficiile acestei cresteri, intrucat majoritatea proiectelor contractate anul acesta sunt proiecte de birouri. Dezvoltarea pietei de birouri va genera o crestere a cererii pentru locuinte. Investitorii vor raspunde acestei cereri, iar investitiile in proiecte rezidentiale vor fi mai mari decat in anii precedenti. Aceasa crestere a rezidentialului se datoreaza si cotei reduse a TVA-ului la 5% pentru locuintele noi a caror valoare nu depaseste 450.000 de lei (aproximativ 100.000 de euro) conform Noului Cod Fiscal care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016

Ziarul Financiar: Aveti proiecte in strainatate? Daca da, puteti detalia?

Alexandros Ignatiadis: Din cauza situatiei politice din zona, in ultimele 6 luni, activitatea in Iraq – unde operam din 2011 – s-a diminuat, insa acum ne pregatim sa incepem un nou proiect pentru Agentia Nationala a Apelor din Baghdad. Octagon va realiza constructia fundatiilor speciale pentru o statie de tratare a apei – Unified Water Project of Al-Tarmiya & Al-Taji. Exploram si alte regiuni mai apropiate de casa, insa momentan suntem la nivel de discutii.

Ziarul Financiar: Care sunt cele mai mari oportunitati, respectiv provocari in piata locala a constructiilor in prezent?

Alexandros Ignatiadis: Este evident ca oportunitati de crestere exista, iar sectoarele care merg cel mai bine sunt cele in care experienta noastra este de necontestat. Principalele noastre provocari sunt sa crestem protitabilitatea companiei , sa consolidam cota de piata pe care o detinem si sa continuam sa depasim asteptarile clientilor nostri prin imbunatatirea constanta a serviciilor oferite.

Ziarul Financiar: Considerati ca revenirea de care se bucura in ultima vreme piata constructiilor este una sanatoasa, sustenabila?

Alexandros Ignatiadis: Cresterea pietei private este una sustenabila in conditiile in care nu va aparea o criza financiara majora pe plan international. Totusi, per ansamblul pietei de constructii, lucrurile nu stau asa de bine datorita lipsei de investitii in sectorul public. Din pacate, datorita ciclului electoral prevazut pentru 2016, nu asteptam sa se schimbe in bine situatia nici in viitorul apropiat.

Ziarul Financiar: Cati angajati aveti in prezent? Ati mai facut angajari anul acesta sau mai aveti in plan sa faceti angajari?

Alexandros Ignatiadis: In 2015 avem 204 angajati. Echipa s-a extins anul acesta, iar proiectele la care lucram in prezent cu siguranta vor genera oportunitati noi de dezvoltare.




vineri, 16 octombrie 2015

10 proiecte de succes executate de OCTAGON: Hermes Business Campus- o poveste de succes bazata pe efort sustinut si incredere

Cinci ani de munca asidua, o echipa mare mobilizata pe santier 24 din 24 de ore, lucrari geotehnice si civile complexe executate uneori in conditii meteorologice si tehnice dificile si un rezultat pe masura eforturilor depuse: un complex de birouri modern, “verde”, inchiriat aproape in totalitate. Pentru OCTAGON, Hermes Business Campus este primul proiect de antrepriza generala din portofoliu la care lucreaza in continuare la foc automat. Pentru dezvoltator- grupul belgian Atenor este prima investitie si primul succes inregistrat pe piata din Romania. Iar pentru chiriasi este locul unde isi petrec cea mai mare parte a zilei si unde au parte de tot confortul necesar pentru a se putea concentra si a-si putea realiza obiectivele.

Hernes Business Campus- corp B
CONFIGURATIA:
Complexul de birouri, situat pe Blvd. Dimitrie Pompeiu Nr. 5- 7, este format din 3 cladiri cu regim de inaltime 4S+P+8E+T, respectiv corpurile A, B si C. Dezvoltatorul si-a propus sa realizeze proiectul in mai multe faze, pe un teren cu o suprafata de 15.000 mp. In final, Hermes Business Campus va avea o suprafata construita totala de aproximativ 130.000 mp.

INFRASTRUCTURA & SUPRASTRUCTURA:
Fundarea si infrastructura sunt realizate cu un radier general din beton armat cu o grosime de 140 cm si incinta imprejmuita cu perete mulat din beton armat, gros de 80 cm pe inaltimea subsolurilor. Sistemul structural suprateran este, de asemenea, mixt, alcatuit din cadre si nuclee din beton armat. Pe alocuri, pentru asigurarea stabilitatii si limitarea deplasarilor, se vor adauga pereti din beton armat.


Hermes Business Campus- corp B
CORPUL B:
Constructia proiectului a debutat in decembrie 2010, cand OCTAGON a fost desemnat antreprenor pentru executia lucrarilor geotehnice la corpul B. Cladirea are are o suprafață închiriabilă de 37.000mp, 8 etaje și 4 subsoluri. OCTAGON  a executat excavarea in sistem top- down, pereți mulati, infrastructura: lucrari de metal si beton pentru nivelurile -1, -2, -3, -4 subterane si suprastructura clădirii. Trei sute de oameni au lucrat la construcția cladirii și s-au folosit 31.000 mc de beton si 3.600 tone de armatura. Cladirea a primit certificarea BREEAM cu calificativul excelent pentru arhitectura si constructie.

Fatada, de tip perete cortina in sistem structural, este impartita in registre orizontale alternative, transparente si opace din sticla termoizolanta cu calitati energetice superioare. Registrele opace din dreptul parapetilor sunt realizate din panouri termoizolante multistrat. In structura fatadei au fost integrate panouri fotovoltaice.

Finisajele interioare pentru zona de acces, dar si pentru holuri si receptii utilizeaza o mixtura de materiale de inalta calitate. Peretii interiori, sunt finisati cu panouri din sticla sau structuri din fibra de ciment.

Designul permite o inertie termica scazuta si o conductivitate ridicata, fiind foarte eficient din punct de vedere energetic. Acestea asigura si o izolare fonica, avand un strat absorbant din punct de vedere acustic, montat pe intreaga suprafata a plafonului.

“OCTAGON a dat dovada de flexibilitate si eficienta in gestionarea evenimentelor neasteptate. Compania are capacitatea de a executa lucrari de constructie in cadrul proiectelor de dimensiuni mari, a dat dovada de o organizare eficienta si a respectat termenul de livrare.” a declarat Atenor Group la receptia cladirii.


CORPUL C:

Hermes Business Campus corp C
In toamna anului 2014 OCTAGON a inceput sa construiasca fundatia pentru a doua cladire a complexului: corp C. Compania a executat lucrari geotehnice: pereți mulati D800, piloti forați D1.000, piloti forați D1.500, radier si grinda de coronament si constructia suprastructurii.
Incintele subsolurilor cladirilor B si C sunt alipite, astfel incat parcarile subterane vor comunica. Fiecare subsol este impartit in 3 ploturi, cu o suprafata de aproximativ 1.000 m/plot. 

In prima etapa OCTAGON a realizat o sapatura generala pana la nivelul -0,65, urmata de executatia simultana a peretilor mulati si a pilotilor forati. Incinta include 77 de piloti forati.  Una dintre dificultatile intampinate de constructor in momentul in care a executat sapaturile a fost legata de zona de parcare subterana deja construita. Intrucat planseele acestei parcari nu puteau suporta greutatile transmise de utilajul care efectua sapatura, a fost necesara executia unui drum tehnologic de acces.

Hermes Business Campus- corp C
Corpul C are o suprafata de 37.000 mp, 8 etaje si patru subsoluri. Dezvoltatorul a aplicat aceeasi strategie “verde” pentru construcția cladirii, care este in curs de obtinere a certificarii BREEAM. La finalul lui 2015 OCTAGON va livra si lucrarile de arhitectura, instalatii, electrice, sanitare si HVAC.





CORPUL A:
Calitatea lucrarilor executate de OCTAGON pentru primele doua cladiri ale complexului Hermes Business Campus i-a adus companiei o noua provocare: constructia corpului A, ultimul prevazut de dezvoltator în acest proiect. Cladirea este in faza incipienta de constructie, iar OCTAGON lucreaza la executia fundatiei, folosind tehnologia top- down care permite realizarea simultana a subsolurilor și a nivelelor supraterane, utilizata si pentru constructia fundatiilor cladirilor B si C. La final, cladirea va avea 8 etaje si 4 subsoluri dispuse pe o suprafata de aproximativ 40.000 mp. Corpul A va fi livrat în 2016.
Hermes Business Campus- corp A
Cladirile C si A dispun fiecare de un atrium de dimensiuni importante. In atrium, deplasarea pe verticala este asigurata de lifturi panoramice.